Lite bra att veta SAAB 900ng växellådor

 

Utväxling Totalutväxling
ÅR Modell Växellådstyp Slutväxel 1:an 2:an 3:an 4:an 5:an Backen
1994 M5L FM51 602 89:20 15.06 7.83 4.97 3.98 3.13 14.09
      4.450            
1994- M5N FM54 501 85:21 13.70 7.12 4.52 3.62 2.85 12.82
    FM54 602 4.048            
1994- M5NE FM55 501 84:22 12.92 6.72 4.27 3.41 2.69 12.09
    FC55 501 3.818            
1994- M5L FM51 602 89:20 15.06 7.83 4.97 3.98 3.13 14.09
      4.450            

Lite bra att veta om Kamaxlar till SAAB 16v

 

Här är en lista över SAAB 16v kammar:

Att dömma av denna så verkar det vassate alternativet av standard kammar vara 7560964 Exhaust (B202,B212 1986-93 ) och 7560808 (B234 1990-92 ) Intake.

Men sen ska ju kammarna lira ihop åxå, bäst är att prova sig fram.

 

Specs of SAAB stock 16v cams: 
SAAB part Number Type  Lift mm IVO (BTDC) IVC (ABDC) EVO (BBDC)   EVC (ATCD)  Duration
7509201 Intake  8.65/6.65 10.0 56.0  -  - 246.0
7509219 Exhaust 8.65  -  - 56.0 16.0 252.0
7560808 Intake  8.65 16.0 56.0  -  - 252.0
7560964 Exhaust  8.65  -  - 61.0 13.0 254.0
7561467 Intake  8.65 16.0 44.0  -  - 240.0
9116690 Intake  8.65 13.0 53.0  -  - 246.0
9116708 Exhaust  8.65  -  - 50.0 16.0 246.0
9145632 Intake  8.65 14.0 46.0  -  - 240.0
9145640 Exhaust  8.65  -  - 44.0 16.0 240.0
9145657 Intake 8.65 13.0 53.0  -  - 246.0
9145665 Exhaust 8.65  -  -  48.0 18.0 246.0
7518913 Intake  -  -  -  -  -  -
9148305 Intake  -  -  -  -  -  -
9148313 Exhaust  -  -  -  -  -  -
9170887 Intake 8.31 12.0 39.0  -  - 231.0
9188855 Exhaust 8.07  -  - 34.0 14.0 228.0
9170895 Exhaust 8.31  -  - 37.0 14.0 231.0
Vilka kammar finns på vilka motorer:
Engine model model Year Type SAAB part Number
B202 1984-85 Intake 7509201
B202 1984-85 Exhaust 7509219
B202 1986-93 Intake 7560808 7509227
B202,B212 1986-93 Exhaust 7560964 7509235
B202i, B212 1986-93 Intake 7561467
B202 cat 1986 Intake 7518913
B234 1990-92 Intake 9116690
B234 1990-92 Exhaust 9116708
B234 1993 Intake 9148305
B234 1993 Exhaust 9148313

 

Hur ställer jag in kammarna:

 

Justera så att 4:ans insug ha öppnat 0.5-0.8 mm mera än avgas-ventilen när ettans kolv står i topp.

Detta stämmer i stort sätt på samtliga kamaxlar. Om du minskar ventilens öppningsmått (senare öppning) så får du bättre botten-drag, ökar du (tidigare öppning) så varvar motorn mer men med sämre vrid som följd. Prova dig fram.

 

Om du vill andvända en insugskam på avgas eller tvärtom, slipa då bort låsklacken i kamdrevet.

Du behöver inte stiffta kammen i det nya läget, det brukar fungera bra med att bara dra kam bulten (65Nm).

 

Vilka SAAB motorer finns det: 

saab modell Årsmodell Motor bet. Liter/ventiler Effekt/Vridmoment Styrsytem Extra
9000 85-93 B202i 2.0 16v 128hk/170Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202i 2.0 16v 133hk/173Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 160hk/255Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b Katalysator
B202L 2.0 16v 175hk/273Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b
B202L 2.0 16v 185hk/262Nm LH2.4 DI/APC from M88b Katalysator, Röd DI/APC (Talladega)
B202L 2.0 16v 192hk/275Nm LH 2.2, DI+APC endast M88 Röd APC (Talladega)
93 B202R 2.0 16v 204hk LH 2.4 DI/APC Aero italien
90-92 B234i 2.3 16v 150hk/210nm LH 2.4.2 DI Långmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (M) 300Nm (A) LH 2.4.2 DI/APC Långmotor
93 B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5.2 Långmotor
94-98 B234i 2.3 16v 150hk/210nm Trionic 5 Kortmotor
B234E 2.3 16v 175hk/253nm Trionic 5 Kortmotor
B234L 2.3 16v 200hk/330Nm (A 300Nm) Trionic 5 Kortmotor
B234R 2.3 16v 225hk/350Nm Trionic 5 Kortmotor
B308 3.0 V6 24v 200hk/310Nm Motronic 2.8.1
90
85-87 B201C 2.0 8v 100hk/162Nm 175 CD H-motor
99
69-71 Triumph 1.7 8v 80hk/127Nm 175CD 1709ccm en-förgasare
70 Triumph 1.7 8v 87hk/129Nm Bosh Electronic fuel Injection 1709 ccm insprutning
71-74 Triumph 1.85 8v 88hk/147Nm 175CD 1854ccm en-förgasare
71-72 Triumph 1.85 8v 97hk/153Nm Bosch Electronic fuel Injection 1854ccm insprutning
72-74 B20 2.0 8v 95hk/157Nm 175 CD B-motor med 8.7:1 i komp.
72-74 BI20 2.0 8v 110hk/166Nm Bosch CI B-motor med 8.7:1 i komp.
75-80½ B20 2.0 8v 100hk/162Nm 175 CD B-motor en-förgasare
75-80½ BT20 2.0 8v 108hk/164Nm 150 CD B-motor två-förgasare
75-80 BI20 2.0 8v 118hk/167Nm Bosch CI (K-jetronic) (EMS: L-jetronic) B-motor insprutning
77-80 BSI20 2.0 8v 145hk/235Nm Bosch CI (K-jetronic) B-motor turbo
81½-84 B201C 2.0 8v 100hk/162Nm 175 CD H-motor en-förgasare
81 B201i 2.0 8v 118hk/167Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor insprutning
900
79-80 B20 2.0 8v 100hk/162Nm 175 CD B-motor en-förgasare
79-80 BT20 2.0 8v 108hk/164Nm 150 CD B-motor två-förgasare
79-80 BI20 2.0 8v 118hk/167Nm Bosch CI (K-jetronic) B-motor inspruning
79-80 BSI20 2.0 8v 145hk/205Nm Bosch CI (K-jetronic) B-motor turbo
81- B201C 2.0 8v 100hk/162Nm 175 CD, Pierburg from 87 H-motor en-förgasare
81-84 B201T 2.0 8v 108hk/164Nm 150 CD H-motor två-förgasare
81- B201i 2.0 8v 110hk/161Nm Bosch CI (KE-jetronic) H-motor Katalysator
81- B201i 2.0 8v 118hk/167Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor
81-82 B201 Turbo ej APC 2.0 8v 145hk/235Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor
81-82 B201 Turbo ej APC 2.0 8v 135hk/217Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor Katalysator
82-85 B201 Turbo APC 2.0 8v 145hk/235Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor
86- B201 Turbo APC 2.0 8v 155hk/240Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor
82-86 B201 Turbo APC 2.0 8v 135hk/217Nm Bosch CI (K-jetronic) H-motor Katalysator
87- B201 Turbo APC 2.0 8v 140hk/235Nm Bosch CI (KE-jetronic) H-motor Katalysator
86- B202i 2.0 16v 128hk/170Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88, Lucas from 90 Katalysator
86- B202i 2.0 16v 130hk/173Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88, Lucas from 90
90- B202S 2.0 16v 145hk/205Nm Lucas CU 14.1 Lättrycksturbo utan IC
88- B202L 2.0 16v 160hk/255Nm LH 2.2, LH 2.4 from M88b, Lucas from 90 Katalysator
84- B202L 2.0 16v 175hk/273Nm LH 2.2, LH 2.4 from M89, Lucas from 90
90-93 B212i 2.1 16v 140hk/180Nm LH 2.4.2
ng900
94-95 B206i 2.0 16v 133hk/180Nm Motronic 2.10.2 Ej balansaxlar
94-98 B204i 2.0 16v 130hk/180Nm Motronic 2.10.2
B234i 2.3 16v 150hk/210Nm Motronic 2.10.2
B204L 2.0 16v 185hk/263Nm Trionic 5
B258 2.5 24v V6 170hk/227Nm Motronic 2.8.1
og9-3
98-00 B204i 2.0 16v 130hk/177Nm Motronic 2.10.2
98 B234i 2.3 16v 150hk/210Nm Motronic 2.10.2
98-99 B204L 2.0 16v 185hk/263Nm Trionic 5
98-99 B204R 2.0 16v 200hk Trionic 5
99-00 B204E 2.0 16v 154hk/219Nm Trionic 5 Lättrycksturbo med IC
01- B205E 2.0 16v 150hk/240Nm Trionic 7
00- B205L 2.0 16v 185hk/263Nm Trionic 7
00- B205R 2.0 16v 205hk/280Nm Trionic 7
B235R 2.3 16v 230hk/350Nm Trionic 7 Viggen
D223 2.2 TiD 120hk/280Nm PSG 16 Diesel
01- D223 2.2 TiD 120hk/280Nm EDC 15 Diesel
"9-5"
98- B205E 2.0 16v 150hk/240Nm Trionic 7
B235L 2.3 16v 185hk/280Nm Trionic 7
B235L 2.3 16v 220hk/310Nm Trionic 7 Denna version kom först till årsmodell -04
01- B235R 2.3 16v 250hk/350Nm  Trionic 7 Denna version kom först till årsmodell -02
B235R 2.3 16v 230hk/350Nm Trionic 7
B308 3.0 24v V6 200hk/310Nm Trionic 7
D223 2.2 TiD 120hk/280Nm EDC 15 Diesel
D308 3.0 TiD V6 176hk/350Nm EDC 15 Diesel
9-3 ss
03- Z18XE 1.8 16v 122hk/167Nm Simtec
B207L 1.8 16v 150hk/240Nm Trionic 8
B207L 2.0 16v 175hk/265Nm Trionic 8
B207R 2.0 16v 210hk/300Nm Trionic 8
Z19DT 1.9 TiD 120hk/280Nm  EDC 15 Diesel
Z19DTH 1.9 TiD 147hk/315Nm EDC 15 Diesel
06- B284L 2,8 24v V6 250hk/350Nm  Motronic ME 9,6

Enginehouse.se © 2010 • Privacy Policy • Terms Of Use